Het online en offline platformvoor samenwerking, kennisdeling en innovatie

Bedrijven werken aan meer aandacht voor Brabants eeterfgoed

06-06-2019 126 keer bekeken 0 reacties

Worstenbroodjes, Brabants bont, 16 sterrenrestaurants: Brabant staat bekend om haar bourgondische cultuur. De gemeente ’s Hertogenbosch en provincie Noord-Brabant werken samen met allerlei organisaties om deze te beschermen en meer uit te dragen.

Wat is Brabants erfgoed op het gebied van eten en gastronomie, en hoe zorg je dat dit in beleid en praktijk een sterkere rol speelt? Daarin leren we ook van andere Europese regio’s. In juni komen stakeholders uit de Brabantse regio een aantal keer bijeen. Niet alleen om bijgepraat te worden over wat er allemaal gebeurt op het gebied van beleid op vrije tijd en food, maar ook om te werken aan? nieuwe ideeën om de provincie nog beter op de kaart te zetten. Wat is nu eigenlijk onze identiteit? Wat maakt ons uniek en hoe zet je dat in de ‘markt’ of bescherm je tradities en gebruiken?

Speuren naar projectkansen

Op 15 mei en 5 juni kwamen zo’n 15 Brabantse ondernemers, en vertegenwoordigers van overheden of kennisinstellingen bijeen. Eerst werden ze bijgepraat over de samenwerking tussen food & leisure binnen de provinciale organisatie , en welke acties er komen als vervolg op het Brabantse jaar van de Gastronomie in 2018. Geïnspireerd door concrete voorbeelden van o.a. Visit Brabant gingen aanwezigen met elkaar brainstormen over mogelijke projecten die Brabants gastronomisch erfgoed op de kaart zetten.

“Er hing een goede sfeer!,” zegt een aanwezige. “De aanwezigen deelden het gevoel dat de Brabantse gastronomie meer op de kaart moet woren gezet, en hadden veel ideeën over kansen en mogelijkheden.” Aanwezigen werden uitgedaagd om hier in hun omgeving verder te speuren naar kansen en die weer te delen. Dat wordt opgepakt tijdens vervolgbijeenkomsten later deze zomer. Stakeholders kunnen nog steeds aanhaken! Stuur dan even een mail naar redactieba2020@gmail.com.

“De kernwoorden: bourgondisch Brabant, lokale producten, innovatie en duurzaamheid”

Interregionale kennis

In 2018 was Brabant benoemd tot Europese Regio van de Gastronomie (ERG) en zette de provincie met We Are Food en Brabant Celebrates Food het hele jaar verschillende foodthema’s in de spotlights. Gastronomie kan veel economische kansen brengen en verdient een sterke plek in Europese, nationaal en regionaal beleid. Door het Brabants erfgoed van cultuur, landschap en agrofood zichtbaar te maken, verwachten de projectpartners nieuwe banen en een groei van uitgaven en toerisme in deze sectoren. Negen projectpartners binnen het Europese project EUREGA (European REgions of GAstronomy) zetten zich hiervoor in van 2018 tot en met 2022. Lees hier meer over EUREGA.

Elke regio heeft een eigen onderwerp in dit project geadopteerd. Zo werd in maart een uitwisseling voor projectpartners en stakeholders uit de regio georganiseerd door de Catalaanse regio. Van 26 t/m 29 maart in Barcelona stonden lokale projecten die gastronomie en educatie met elkaar verbinden in de spotlights, en deelden de Catalanen hun expertise op dit gebied met onder andere een Brabantse delegatie.

Catalonië: voorloper in gastronomie en educatie

Catalonië wordt gezien als een voorloper, doordat hier een aantal innovatieve organisaties zijn opgezet om de waarde van gastronomie te promoten in alle gebieden van de samenleving. In werksessies ging de delegatie aan de slag met de Catalaanse ervaringen en analyseerde de impact op de lokale gastronomie. Daarnaast keken ze naar de uitdaging om kansen in de agrofoodindustrie en lokale productie te stimuleren. Projecten die voorbij kwamen waren:

  • Publiek foodprogramma ‘PAAS’: hiermee promoot Catalaanse ministerie van Gezondheid gezonde eetgewoonten in schoolkantines, lichamelijke beweging en de juiste voeding voor een betere gezondheid.
  • CETT: biedt trainingen en studieprogramma’s op alle niveaus, doorlopende training voor professionals en cursussen op maat voor bedrijven. Docenten combineren academische skills en ruime praktische ervaring.
  • De ALICIA FOUNDATION: een centrum voor onderzoek naar (lokaal) koken, voeding en culinaire processen om eetpatronen te verbeteren.
  • LABULLIGRAFIA is een opvallend project van Ferran Adrià gebaseerd op een creatieve audit van het wereldberoemde sterrenrestaurand El Bulli. Het historische archief in dit museum wordt gepresenteerd volgens de Sapiens methodologie.
  • Het CULINARY INSTITUTE OF GASTRONOMY, een nieuwe kookschool met de missie om de manier waarop wij koken te transformeren. Er worden innovatieve methoden uit Silicon Valley toegepast op het vlak van technologie, creativiteit en innovatie.
  • De organisator van de uitwisselingsconferentie en werksessies was EUREGA-partner PRODECA: het Catalaanse Agrofood-export promotiebureau wat bedrijven helpt bij hun positionering en business in het buitenland.

 


 

{"tabBasic":{"type":"items","urlProtocol":"http://","useUpdatesFilter":false,"itemType":"3","documentsDisplayType":"folders","twitterType":"username","listIcon":"icon-globe","topn":"5","orderBy":"contentPage_dateVisible DESC","showAvatar":true,"showUserName":true,"filterRetweets":false,"targetBlank":true,"personaliseItems":false,"followingOnly":false,"autoHide":false,"showOnlyFollowedUsers":false,"showOnlyFollowingUsers":false,"autoRefresh":false},"pageFilter":{"usePageFilter":true,"pages":"164050"},"layout":{"template":"carousel","showDescription":false,"showDescriptionInList":false,"showEventDescription":false,"showEventImage":false,"showAuthor":false,"showUpdater":false,"showUserOccupation":false,"showUserOrganization":false,"showDate":true,"showImages":false,"carouselCount":"3","carouselShowImages":true,"carouselSlideshow":false,"carouselAutoPlay":false,"carouselDelay":"4000"},"options":{"showAge":false,"showPastItems":true,"showItemsPer":"month"}}

 

0  reacties