Het online en offline platformvoor samenwerking, kennisdeling en innovatie

DeJong Cheese voor de tweede keer terug op PLMA

08-05-2018 0 reacties

Na een eerste succesvolle editie van het BrabantPaviljoen op de PLMA, heeft DeJong Cheese ervoor gekozen om ook in de voor hun tweede ronde aangehaakt te blijven. Waarom?

Dat is eigenlijk heel simpel volgens Jan-Willem Baeten, Sales Accountmanager bij De Jong Cheese. ‘’We wilden al een langere tijd meedoen aan de PLMA. Waar nieuwe deelnemers achterin de hal geplaatst worden, maakt het BrabantPaviljoen het mogelijk dat alle deelnemers een mooie en prominente plek tijdens de internationale beurs weten te bemachtigen.’’

Samenwerking onderling

Samen met zes andere deelnemers vertegenwoordigt DeJong Cheese het BrabantPaviljoen op de PLMA. Voorafgaand en na de PLMA zoeken de deelnemers elkaar met regelmaat op. Er wordt verschillende informatie uitgewisseld om van elkaar te blijven leren en elkaar op de hoogte te houden. ‘’We hebben het over verpakkingen, de toeleveranciers of een bepaalde probleemstelling die op dat moment speelt. We kennen elkaar en met een belletje is het contact dan ook snel gelegd. We zijn informatief naar elkaar toe en dat werkt prettig’’.

De beurswereld

De PLMA is niet de enige beurs waar DeJong Cheese te vinden is. Op andere internationale beurzen zoals Anuga, SIAL, Gulfood, de Horecava en Tavola zijn ze ook te vinden. Het verschil zit hem in de bezoekers. ‘’De kwaliteit van de mensen die de PLMA bezoeken is hoog. De mensen zijn zakelijk en direct. En dat past bij de PLMA’’, volgens Baeten.

Toevoeging BrabantPaviljoen

Mede dankzij het BrabantPaviljoen worden de deelnemers uitgelicht, maar ook de provincie Brabant zelf. Baeten: ‘’We bepalen samen de uitstraling. Ons eigen deel van de stand maken we uniek door eigen meubels mee te nemen, te zorgen voor genoeg beeldmateriaal en natuurlijk door onze kazen. Vorig jaar is het eigenlijk allemaal heel goed verlopen. Dat zien we dit jaar graag weer. ‘’

In de hal van de PLMA is DeJong Cheese met zijn kazen een unieke in zijn soort. ‘’We produceren zachte en verse kazen. Met name de geitenbrie is heel uniek in Nederland. Dat is eigenlijk een Frans product, dat normaliter ook in Frankrijk wordt geproduceerd.’’

Met deze kazen wist DeJong Cheese internationale prijzen binnen te slepen. Dit bewijst dat de beste, eigenlijk buitenlandse, zachte geitenkaas gewoon in Brabant wordt gemaakt. Met zowel de hartige geitenkaas met bacon, de Alphenaer Camembert en de Alphenaer geitenbrie fenegriek viel De Jong Cheese in de prijzen tijdens de Global Cheese Awards. En geef toe, dat is toch uniek?!

Resultaten

De resultaten zijn moeilijk meetbaar ten opzichte van de vorige editie volgens Baeten. ‘’Het heeft ons klanten in zowel Nederland als het buitenland opgeleverd.’’  Een ander mooi resultaat ten opzichte van de vorige editie, is  de gestegen naamsbekendheid en het besef van en onder (potentiële) klanten. ‘’We hadden verpakkingen van een private label meegenomen en een prominente plek gegeven in de vitrine. Hierdoor kregen klanten het besef dat we niet zomaar een ‘kaasboer’ uit het Brabantse Alphen zijn.’’

Duurzame en innovatieve kaas

Dit jaar is Brabant de Europese regio van de Gastronomie. Dit betekent dat Brabant zich focust op een professionele voedselketen, verduurzaming van de sector en deze onderwerpen internationaal op de agenda wil zetten. Bijvoorbeeld door innovatie en verduurzaming. Of DeJong Cheese erg bewust bezig is met duurzaamheid of innovatie? Innovatie zeker, gezien onze Cheese Crumbles. Duurzaamheid gaat volgens Jan-Willen Baeten vanzelf.  ‘’We zijn flink gegroeid. Met de nieuwste technieken wordt er nu een compleet nieuwe fabriek gebouwd. Daarnaast zijn we een 100 procent Brabants bedrijf, waar de melk ook van de Brabantse boeren komt.

Tegendraads durven te zijn

Vanuit het buitenland is er veel concurrentie. Vele partijen zijn een stuk groter. ‘’Je moet slim zijn. Je moet klanten iets bieden wat een ander niet heeft’’. Zo ontwikkelde DeJong Cheese de Cheese Crumbles: verkruimelde zachte geitenkaas die je gemakkelijk kunt uitstrooien over je salade of andere gerechten. Een product dat ‘de ander’ niet heeft. En daar speelt DeJong Cheese op in. In Brabant zijn zij de enige op het gebied van zachte (geiten)kazen. Terwijl de rest verder gaat met harde (geiten)kazen. ‘’We durven tegendraads te zijn. Als de menigte links gaat, gaan wij rechts.’’

Nieuwe projecten

Of de komende editie van de PLMA DeJong Cheese nieuwe ingangen geeft, durft Baeten niet te zeggen. ‘’Wel zijn we met diverse nieuwe projecten bezig, waar het tegendraadse terugkomt. Hier kan ik nog niet veel over zeggen, maar dat het lekker en leuk is, kan ik verzekeren.’’ Maak op 29 en 30 mei kennis met DeJong Cheese op het BrabantPaviljoen op de PLMA.

 

0  reacties